Σκοπός του προγράμματος:
Το πρόγραμμα κατάρτισης έχει ως βασικό σκοπό την συστηματική επιμόρφωση των συμμετεχόντων, κυρίως εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων και γνωστικών αντικειμένων, ώστε να αποκτήσουν το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο, τις πρακτικές δεξιότητες και τη διαμόρφωση στάσεων μέσα από τη χρήση καινοτόμων παιδαγωγικών εργαλείων για την ουσιαστική και αποτελεσματική ενσωμάτωση των αρχών της Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΒΑ) και της Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΕΑ) στην εκπαιδευτική διαδικασία, τη σχολική μονάδα και την ευρύτερη κοινότητα. Με βάση τον προαναφερθέντα σκοπό καλύπτεται μια σειρά από συγκεκριμένους, μετρήσιμους στόχους.
Αρχικά, οι συμμετέχοντες θα κληθούν να εμβαθύνουν στο θεωρητικό, ιστορικό και θεσμικό πλαίσιο της ΒΑ και να κατανοήσουν τον κεντρικό ρόλο των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) του ΟΗΕ, αναγνωρίζοντάς τους ως την πυξίδα για τη χάραξη στρατηγικών για τη σύγχρονη εκπαίδευση του 21ου αιώνα.
Έπειτα οι συμμετέχοντες θα εξασκηθούν στην πρακτική εφαρμογή και τον μετασχηματισμό της διδακτικής πράξης όπου οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με σύγχρονες, συμμετοχικές, βιωματικές και διεπιστημονικές διδακτικές προσεγγίσεις που ενισχύουν τη συστημική σκέψη, την κριτική ανάλυση (σκέψης και αναστοχασμού) και την επίλυση σύνθετων προβλημάτων. Παράλληλα, το πρόγραμμα στοχεύει στην ενίσχυση της ικανότητάς τους να αναπτύσσουν στους μαθητές τις κρίσιμες δεξιότητες αειφορίας, όπως η συνεργασία, η πολυπολιτισμικότητα και η υπεύθυνη λήψη αποφάσεων για το περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία στο γενικό πλαίσιο του πολιτισμού.
Μέσα από τη μελέτη συγκεκριμένων παραδειγμάτων και καλών πρακτικών, οι συμμετέχοντες θα ενδυναμωθούν και θα αναλάβουν πλήρως τον μετασχηματιστικό ρόλο τους ως φορείς αλλαγής. Η κατάρτιση ολοκληρώνεται με την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την πρακτική άσκηση στον σχεδιασμό δημιουργικών και καινοτόμων διδακτικών σεναρίων για την ΕΑ, διασφαλίζοντας την άμεση και ποιοτική εφαρμογή των αποκτηθέντων γνώσεων στην τάξη.
Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι να καταστήσει τους συμμετέχοντες πολλαπλασιαστές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία, συμβάλλοντας ενεργά στη διαμόρφωση ενός σχολείου που προωθεί τη βιωσιμότητα σε όλες τις διαστάσεις της, και στην εκπαίδευση υπεύθυνων και ενεργών πολιτών με περιβαλλοντική συνείδηση και κοινωνική ευαισθησία.
Εκπαιδευτικοί στόχοι προγράμματος:
Γνωστικές δεξιότητες
- Να εμβαθύνουν οι συμμετέχοντες στις βασικές έννοιες της Βιώσιμης Ανάπτυξης, της Αειφορίας και, κυρίως, στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs) του ΟΗΕ, αναγνωρίζοντας τον κρίσιμο ρόλο της εκπαίδευσης στην επίτευξή τους.
- Να κατανοήσουν τους 6 βασικούς στόχους της εκπαίδευσης για την βιώσιμη ανάπτυξη στο πλαίσιο της εκπαίδευσης του 21ου αιώνα, να ιεραρχήσουν την σημασία τους και να αντιλαμβάνονται τις ουσιαστικές αλλαγές που δημιουργούνται στο πλαίσιο της εφαρμογής τους στα εκπαιδευτικά τους προγράμματα.
- Να εξοικειωθούν με σύγχρονες, συμμετοχικές και βιωματικές διδακτικές προσεγγίσεις και μεθοδολογίες (όπως η διερευνητική μάθηση, το project-based learning, η ολιστική προσέγγιση) που προωθούν τις αξίες και τις ικανότητες της Εκπαίδευσης για την Αειφορία.
- Να ενισχύσουν την ικανότητά τους να καλλιεργούν στους μαθητές κρίσιμες δεξιότητες για την Αειφορία, όπως η κριτική σκέψη, η συστημική σκέψη, η συνεργασία, η λήψη αποφάσεων και η πρόβλεψη του μέλλοντος.
- Να συνειδητοποιήσουν και να αναλάβουν ενεργά τον μετασχηματιστικό ρόλο τους ως φορείς αλλαγής, καθοδηγώντας τους μαθητές προς υπεύθυνες, ενεργές πρακτικές και στάσεις ως πολίτες του αύριο.
- Να αξιοποιήσουν καλά παραδείγματα και βιώσιμες εκπαιδευτικές πρακτικές, και, τελικά, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα ολοκληρωμένο, εφαρμόσιμο διδακτικό σενάριο ή εκπαιδευτική δράση, ενσωματώνοντας δημιουργικά τις αρχές της ΕΑ και τους SDGs στο δικό τους γνωστικό αντικείμενο ή πλαίσιο.
Ψυχοκινητικές δεξιότητες
- Αντίληψη και αναγνώριση ερεθισμάτων: Οι συμμετέχοντες εξασκούνται στην ικανότητα αντίληψης και κατανόησης των πολύπλευρων ερεθισμάτων που προκύπτουν από τη θεωρία, τα κοινωνικά και περιβαλλοντικά δεδομένα και τις αξίες της Βιώσιμης Ανάπτυξης. Μαθαίνουν να αναγνωρίζουν προβλήματα, ανάγκες και ευκαιρίες μέσα στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό τους περιβάλλον, να αποκωδικοποιούν τη σημασία των πληροφοριών και να συνδέουν τη θεωρία με τις πραγματικές συνθήκες της τάξης ή της κοινότητας.
- Επιλογή και σχεδιασμός δράσης. Σε επόμενο στάδιο, οι εκπαιδευτικοί αναπτύσσουν την ικανότητα κριτικής επιλογής και ιεράρχησης κατάλληλων μεθόδων και στρατηγικών διδασκαλίας, που υπηρετούν τις αρχές της Εκπαίδευσης για την Αειφορία. Μέσα από την ανάλυση διαφορετικών παιδαγωγικών προσεγγίσεων, επιλέγουν εκείνες που ανταποκρίνονται καλύτερα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών τους και στους στόχους των SDGs, ενισχύοντας έτσι τη συνειδητή, στοχευμένη λήψη παιδαγωγικών αποφάσεων.
- Ανάληψη πρωτοβουλιών και πρακτική εφαρμογή. Το πρόγραμμα ενισχύει τη δεξιότητα των συμμετεχόντων να μετατρέπουν τη γνώση σε πράξη. Οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο και πρωτοβουλίες, σχεδιάζοντας, υλοποιώντας και αξιολογώντας εκπαιδευτικές δράσεις, διδακτικά σενάρια και βιωματικά projects. Μέσα από αυτή τη διαδικασία ενεργοποιούν την κινητική και δημιουργική τους διάσταση, αναπτύσσοντας αυτοπεποίθηση και αυτονομία στην πράξη.
- Περιγραφή, αναστοχασμός και ανατροφοδότηση. Ένα ουσιώδες στοιχείο των ψυχοκινητικών δεξιοτήτων είναι η ικανότητα περιγραφής, ανάλυσης και αναστοχασμού πάνω στις ίδιες τις δράσεις. Οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν να παρατηρούν και να περιγράφουν τις πρακτικές τους, να αναλύουν τα αποτελέσματα, να εντοπίζουν βελτιωτικές παρεμβάσεις και να ανατροφοδοτούν τον σχεδιασμό τους με βάση την εμπειρία και τη συνεργασία. Η διαδικασία αυτή ενισχύει τη μεταγνωστική τους επίγνωση και οδηγεί σε συνεχή επαγγελματική εξέλιξη.
- Συντονισμός, συνεργασία και δημιουργική σύνθεση. Μέσα από ομαδικές εργασίες και συνεργατικά projects, αναπτύσσουν δεξιότητες συντονισμού, συνεργασίας και διαχείρισης ομάδων. Παράλληλα, καλλιεργούν τη δημιουργικότητα και την καινοτομία, καθώς καλούνται να συνδυάσουν θεωρητικές αρχές με πρακτικές εφαρμογές και να συνθέσουν νέες μορφές διδασκαλίας που προάγουν τη βιωσιμότητα.
Συμπεριφορές/Στάσεις
- Ανάπτυξη υπεύθυνης και ενεργούς στάσης ζωής. Οι συμμετέχοντες καλλιεργούν μια στάση προσωπικής και κοινωνικής ευθύνης απέναντι στο περιβάλλον, την οικονομία και την κοινωνία. Μαθαίνουν να συνδέουν τη δική τους συμπεριφορά με τις παγκόσμιες προκλήσεις και να ενεργούν με συνέπεια και ευαισθησία, τόσο στην επαγγελματική τους πρακτική όσο και στην καθημερινή τους ζωή. Αναπτύσσουν την ικανότητα να μετατρέπουν τις αξίες της Βιώσιμης Ανάπτυξης σε καθημερινές επιλογές και πρακτικές — από τη διαχείριση πόρων μέχρι τη λήψη αποφάσεων που προάγουν τη συλλογική ευημερία.
- Ενδυνάμωση της επαγγελματικής ταυτότητας ως “φορέα αλλαγής”. Οι εκπαιδευτικοί διαμορφώνουν τη στάση του ενεργού και στοχαστικού παιδαγωγού, που δεν αρκείται στην αναπαραγωγή γνώσης, αλλά αναλαμβάνει ρόλο καθοδηγητή, εμπνευστή και συνδιαμορφωτή αλλαγής στο σχολείο και στην κοινότητα. Η επιμόρφωση ενισχύει την αυτοπεποίθηση και τη δέσμευσή τους στον μετασχηματισμό της εκπαιδευτικής πραγματικότητας, μέσα από την υιοθέτηση συμμετοχικών και βιωματικών πρακτικών.
- Καλλιέργεια συνεργατικότητας, αλληλεγγύης και σεβασμού στη διαφορετικότητα. Η συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες και διαθεματικές προσεγγίσεις ενισχύει τη συνεργατική στάση και την ενσυναίσθηση. Οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν να ακούν, να συνδιαλέγονται και να συν-δημιουργούν με άλλους, αναγνωρίζοντας τη διαφορετικότητα ως πηγή μάθησης και πλούτου. Η αλληλεγγύη, η δημοκρατική συμμετοχή και η πολυπολιτισμική συνείδηση καθίστανται κεντρικά στοιχεία της επαγγελματικής και κοινωνικής τους συμπεριφοράς.
- Ανάπτυξη οικολογικής και κοινωνικής συνείδησης. Οι συμμετέχοντες διαμορφώνουν βαθύτερη οικολογική ευαισθησία και κατανόηση της αλληλεξάρτησης φυσικών, κοινωνικών και οικονομικών συστημάτων. Υιοθετούν στάσεις σεβασμού προς το φυσικό περιβάλλον, υπεύθυνης κατανάλωσης και αειφορικής διαχείρισης πόρων, αλλά και ενεργού συμμετοχής σε δράσεις που προάγουν την κοινωνική δικαιοσύνη και την αλληλεγγύη. Η περιβαλλοντική συνείδηση παύει να είναι αφηρημένη έννοια και μετατρέπεται σε συνειδητή επιλογή και τρόπο ζωής.
- Ενίσχυση της αυτογνωσίας και του αναστοχασμού. Η βιωματική και συμμετοχική φύση του προγράμματος οδηγεί στην καλλιέργεια κριτικής αυτοπαρατήρησης και εσωτερικού αναστοχασμού. Οι εκπαιδευτικοί αναπτύσσουν τη στάση του διαρκούς μαθητή, ικανού να επαναξιολογεί τη δική του πρακτική, να εντοπίζει τα όριά της και να επιδιώκει συνεχή βελτίωση. Αυτή η αυτογνωσιακή διάσταση συνδέει τη μάθηση με τη συναισθηματική ωρίμανση και τη δεοντολογική υπευθυνότητα.
- Διαμόρφωση κουλτούρας καινοτομίας και δημιουργικότητας. Το επιμορφωτικό πρόγραμμα καλλιεργεί τη στάση της ανοιχτότητας στην αλλαγή και της δημιουργικής σκέψης. Οι συμμετέχοντες μαθαίνουν να βλέπουν τις προκλήσεις ως ευκαιρίες, να πειραματίζονται, να συνεργάζονται και να εφαρμόζουν καινοτόμες ιδέες με προσαρμοστικότητα και θετική προοπτική. Αναπτύσσεται έτσι μια νοοτροπία διαρκούς εξέλιξης και συλλογικής βελτίωσης, θεμελιώνοντας το σχολείο ως ζωντανό, συμμετοχικό οργανισμό μάθησης.
Σε ποιους απευθύνεται:
Απόφοιτους Παιδαγωγικών Τμημάτων, Δημοτικής Εκπαίδευσης και Προσχολικής Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εκπαιδευτές Ενηλίκων Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., Εκπαιδευτές Ι.Ε.Κ. – Σ.Α.Ε.Κ.
Το κόστος συμμετοχής στο πρόγραμμα είναι 350 ευρώ και δύναται να καταβληθεί είτε εφάπαξ είτε σε δύο δόσεις, σύμφωνα με τις παρακάτω οδηγίες:
Εφάπαξ καταβολή του κόστους συμμετοχής:
Η εξόφληση του συνολικού ποσού πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός του χρονικού διαστήματος από τις ... έως και τις ...
Καταβολή του κόστους συμμετοχής σε τρεις δόσεις:
- Πρώτη δόση: Το ποσό πρέπει να καταβληθεί από τις ... έως και τις ...
- Δεύτερη δόση: Το ποσό πρέπει να καταβληθεί από τις ... έως και τις ...
- Τρίτη δόση: Το ποσό πρέπει να καταβληθεί από τις ... έως και τις ...
ΕΚΠΤΩΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
|
Κατηγορίες |
Ποσοστό έκπτωσης
|
|
Άνεργοι |
10 % |
|
Απόφοιτοι του ΠΚ |
10 % |
|
Μεταπτυχιακοί φοιτητές |
10 % |
|
ΑμεΑ |
10 % |
|
Πολυτεκνία – Τριτεκνία (πολύτεκνος ή μέλος πολύτεκνης οικογένειας) |
10 % |
|
Γονείς που έχουν ανήλικα τέκνα με ειδικές ανάγκες |
10 % |
|
Επανεγγραφή εκπαιδευόμενου σε νέο πρόγραμμα (χωρίς να υπολογίζεται τυχόν επιπλέον έκπτωση στα δίδακτρα λόγω πιθανής ύπαρξης κοινών διδακτικών ενοτήτων μεταξύ των προγραμμάτων). |
10 % |
|
Αδιόριστοι και εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία. |
10 % |
|
Εργαζόμενοι Πανεπιστημίου Κρήτης |
10 % |
Οι εκπτώσεις δεν λειτουργούν συνδυαστικά. Επιλέγεται μόνο μία κατηγορία έκπτωσης.



