Σκοπός του προγράμματος
Το πρόγραμμα στοχεύει στην επιστημονική υποστήριξη της ομάδας στόχου (εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές κτλ) σε θέματα ανάπτυξης της ψυχικής ανθεκτικότητας, της διαχείρισης των συναισθημάτων και της επίλυσης προβλημάτων και συγκρούσεων. Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην κατανόηση των σύγχρονων θεωριών και μοντέλων αναφορικά με την ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας και την εφαρμογή της προκειμένου να υπάρξει προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη. Ειδικότερα σε ότι αφορά στη συμβουλευτική θα πραγματοποιηθούν ενότητες με έμφαση :
• στην κατανόηση προβλημάτων πολυπολιτισμικότητας, ,
• εφηβείας, νεανικής ζωής
• ανακάλυψης ταυτότητας και
• επαγγελματικού προσανατολισμού
• κι ευάλωτων κοινωνικά ομάδων.
Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα υποστηριχθούν με διδασκαλία, εποπτικό και διδακτικό υλικό, με ενεργητική συμμετοχή, εμπλοκή των ΤΠΕ στη διδασκαλία, project, ομαδοσυνεργατική μάθηση, ανακαλυπτική μάθηση, αλληλοδιδακτική κι ομάδες εργασίας ανάλογα με το διδακτικό αντικείμενο.
Κόστος φοίτησης **
Το κόστος συμμετοχής είναι 300 € και καταβάλλεται σε τρεις δόσεις. Προβλέπεται εκπτωτική πολιτική 15% για ευάλωτες κοινωνικές ομάδες (πολύτεκνους, τρίτεκνους, ανέργους, ΑΜΕΑ κτλ).
Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ
Διδακτικές ενότητες
|
Διάρκεια διδακτικών ενοτήτων
|
Α ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ψυχική Ανθεκτικότητα (ΨΑ)
|
1. Διδακτική Ενότητα 1: Ψυχική ανθεκτικότητα: γενικά, όρος, προεκτάσεις του όρου την καθημερινότητα , επιπτώσεις στην υγεία (σωματική και κοινωνικο- συναισθηματική)
|
|
2. Διδακτική Ενότητα 2: Σύνδεση ΨΑ με συναισθήματα : αρνητικά και θετικά συναισθήματα και οι επιδράσεις τους στην ολόπλευρη εξέλιξη του ατόμου
|
|
|
|
1. Διδακτική Ενότητα 3: Εργαστήρι με τα συναισθήματα
|
|
4. Διδακτική Ενότητα 4: Διαχείριση συναισθημάτων - Επίλυση συγκρούσεων (εσωτερικών- ατομικών και εξωτερικών- κοινωνικών / επαγγελματικών)
|
|
5. Διδακτική Ενότητα 5: Εργαστήρι- Μελέτες περίπτωσης για επίλυση συγκρούσεων
|
Β Θεματική Ενότητα: ΘΕΤΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
|
1.Διδακτική Ενότητα 1: Θετική ψυχολογία –ορισμός, βασικές αρχές, σύνδεση με θετικά συναισθήματα και ΨΑ-
ΨΑ και του well-being (π.χ. για την ενίσχυση της ελπίδας, της αισιοδοξίας, της ευγνωμοσύνης κ.άλ.).
|
2. Διδακτική ενότητα:
Βιωματικές /Εργαστηριακές ασκήσεις (ενδεικτικές):
- Καλοσύνη
- Ευγνωμοσύνη
- Ελπίδα / αισιοδοξία
- Δυνατότητες του χαρακτήρα
- Απολαμβάνειν
|
|
Γ Θεματική Ενότητα: Covid- 19
|
- Διδακτική Ενότητα 1: Covid- 19 : χαρακτηριστικά πανδημίας κι επιπτώσεις στην υγεία και στην προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη του ατόμου
|
|
- Διδακτική Ενότητα 2: Αντιμετώπιση Covid- 19
|
Δ Θεματική Ενότητα: Διαπροσωπικές Σχέσεις
|
- Διδακτική Ενότητα 1: Προσωπική εξέλιξη : σχετικές θεωρίες και χαρακτηριστικά της στη ζωή του ατόμου- σύνδεση με Κοινωνική και συναισθηματική εξέλιξη- Διαπροσωπικές σχέσεις
|
|
2. Διδακτική Ενότητα 2: Συντροφικότητα και βία: Όταν συμβαίνει η τραυματική αυτή κατάσταση, ορισμένα άτομα παραλύουν και δεν μπορούν να δεχτούν το πρόβλημα, άλλοι όμως, καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν τις αντιξοότητες, προσαρμόζονται θετικά στα τραύματα που βίωσαν, και παίρνουν πίσω τη ζωή τους, γεγονός που αποδεικνύει την ύπαρξη ανθεκτικότητας.
- Διδακτική ενότητα 3: Η ανθεκτικότητα έχει βρεθεί να διευκολύνει επιζώντες και παιδιά να ξεπεράσουν τα αρνητικά αποτελέσματα αυτής της κακοποίησης – εργαστηριακές και βιωματικές δράσεις- προσομοιώσεις – role play
|
Ε Θεματική Ενότητα: Γνωστική συμπεριφορική θεραπεία.
|
1. Διδακτική Ενότητα 1: Γνωστική συμπεριφορική θεραπεία – βασικές αρχές – ορισμός – καταστάσεις που διαπραγματεύεται
|
|
2 Διδακτική Ενότητα 2: Αγχώδεις διαταραχές και εργαστήριο
|
|
3. Διδακτική Ενότητα 3 : διαταραχές διατροφής κι εργαστήριο
|
ΣΤ Θεματική Ενότητα : Συμβουλευτική και συμβουλευτική προσανατολισμού
|
1. Διδακτική Ενότητα 1:Συμβουλευτική στις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες- Ορισμός και κατηγορίες ομάδων που ανήκουν στις κοινωνικά ευάλωτες- δίκαιο (εν συντομία)- δυσκολίες και διευκολύνσεις στην καθημερινότητα
|
|
2.Διδακτική Ενότητα 2: Συμβουλευτική στην οικογένεια : Βασικοί τύποι οικογένειας
Εργαστήρια στη συμβουλευτική με μελέτες περίπτωσης
3. Διδακτική Ενότητα 3: εργαστήρι με μελέτη περίπτωσης σε οικογένεια που ανήκει στις κοινωνικά ευάλωτες ομάδες
|
|
4.Διδακτική Ενότητα 4: Επαγγελματική συμβουλευτική Εργαστήρια προσωπικής και ομαδικής ανάπτυξης:
1ο Εργαστήριο: Το επαγγελματικό μου προφίλ
|
|
2ο Εργαστήριο: Αναγνώριση επαγγελματικών ευκαιριών
|
|
3ο Εργαστήριο: Δυνατά σημεία μου και αξιοποίηση τους στην ομάδας
|
|
4ο Εργαστήριο: Τα συναισθήματά μου για το επαγγελματικό μου μέλλον
|
|
5ο εργαστήριο: Ενεργητική ακρόαση (3 ώρες)
|
Ζ Θεματική ενότητα : Κίνητρα
|
4. Διδακτική Ενότητα 4: Κίνητρα και δημιουργία κινήτρων: θεωρία, κατηγορίες κινήτρων , ανάγκη για δημιουργία κινήτρων -
Σύνδεση με την ΨΑ
|
|
5. Διδακτική Ενότητα 5: Κίνητρα , καίρια προβλήματα εφηβείας κι επαγγελματική ανάπτυξη: ορισμός εφηβείας – αναπτυξιακά χαρακτηριστικά, δυσκολίες και προβλήματα
|
Η Θεματική Ενότητα: Η Δημιουργικότητα ως μέσο ενδυνάμωσης της Ψ.Α.
|
Διδακτική ενότητα 1: Η έννοια της δημιουργικότητας. Προσδιορισμός- εισαγωγή της έννοιας της δημιουργικότητας- διαφορετικοί μεθοδολογικοί και θεωρητικοί προσανατολισμοί ως φαινόμενο
Διδακτική ενότητα 2: Θεωρίες για τη δημιουργικότητα- κύριες θεωρίες - ενδογενείς και εξωγενείς παράγοντες, -πολυπλοκότητα του φαινομένου
Διδακτική ενότητα 3: Δημιουργικότητα και περιβάλλον.
Οι όροι και οι συνθήκες εμφάνισης και ανάπτυξης της δημιουργικότητας - σημαντικό ρόλο το οικογενειακό περιβάλλον, το κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο, το πολιτισμικό και εργασιακό περιβάλλον.
Διδακτική ενότητα 4: Δημιουργικότητα και Προσωπικότητα
Τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των δημιουργικών προσώπων έχουν μελετηθεί ως παράγοντες ανάπτυξης της δημιουργικότητας. Η γνωστική και η κοινωνικο-συναισθηματική προσέγγιση - συσχετίζονται και με την έννοια της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Διδακτική ενότητα 5: Η δημιουργική σκέψη
Η δημιουργική σκέψη, ως βασικό συστατικό της δημιουργικότητας και τα στάδια ανάπτυξής της.
Διδακτική ενότητα 6: Η καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης. Τεχνικές ανάπτυξης
Η καλλιέργεια της δημιουργικής σκέψης επικεντρώνεται στις μεθόδους και τις τεχνικές άσκησής της. Στην ενότητα αυτή προσδιορίζονται οι παράμετροι και οι τρόποι καλλιέργειας των χαρακτηριστικών της δημιουργικής σκέψης
Διδακτική ενότητα 7: Εργαστήριο ανάπτυξης της δημιουργικής σκέψης.
αναγνώριση του ρόλου της δημιουργικής σκέψης ως μέσου ενδυνάμωσης της ψυχικής ανθεκτικότητας- διερεύνηση πώς το αισθητικό στοιχείο μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο σε δημιουργικούς ενδοπροσωπικούς μετασχηματισμούς.
|
Θ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Ταυτότητα και Ψ.Α.
|
Διδακτική ενότητα 1: Εννοιολογικός προσδιορισμός της ταυτότητας.
έννοια της ταυτότητας και ποικίλες ερμηνευτικές προσεγγίσεις της- διερευνώνται βασικοί προβληματισμοί ως προς τον οντολογικό της χαρακτήρα.
Διδακτική ενότητα 2: Προσωπική, κοινωνική και πολιτισμική ταυτότητα
Ως ψυχολογική λειτουργία- ως προσωπική και ως κοινωνική ταυτότητα. Σημασία του πολιτισμικού περιβάλλοντος - θεωρίες για την προσωπική και κοινωνική- ταυτότητα και ΨΑ
Διδακτική ενότητα 3: Η έννοια της αναγνώρισης στη διαμόρφωση της ταυτότητας – Εργαστήριο
Η έννοια της αναγνώρισης συνδέεται άμεσα με την έννοια της ταυτότητας- ρόλος της ενσυναίσθησης, ως μέσου αναγνώρισης του άλλου δια μέσω του εαυτού, στην ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας.
|
Εκπαιδευτές
Επιστημονικά Υπεύθυνη : Σπανάκη Ειρήνη, ΕΔΙΠ ΣΘΕΤΕ Παν/μιο Κρήτης, irespa@uoc.gr, spanakire@gmail.com
Εκπαιδευτές του προγράμματος :
Σπανάκη Ειρήνη, ΕΔΙΠ ΣΘΕΤΕ Παν/μιο Κρήτης, irespa@uoc.gr, spanakire@gmail.com
Kουρκούτας Ηλίας, Καθηγητής Παν/μιο Κρήτης, eliaskourk@uoc.gr
Ρίκος Νίκος, Επίκουρος Καθηγητής, ΕΛΜΕΠΑ, rikosn@hmu.gr
Παπαδακάκη Μαρία, Επίκουρη Καθηγήτρια, ΕΛΜΕΠΑ, mpapadakaki@yahoo.gr
Καλαιτζάκη Αργυρούλα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, ΕΛΜΕΠΑ, akalaitzaki@hmu.gr
Kεφαλάκη Μαρία, PhD Επιστημών Αγωγής, mkefalaki@gmail.com
Μιχαηλίδη Αφροδίτη, Εκπαιδευτικός Πληροφορική, ΜSc. , MEd., mixafr@gmail.com
Σπανάκη Αθηνά, Ψυχολόγος- Γνωστική συμπεριφοριστική ψυχοθεραπεία, athina_petousi@hotmail.com