Το Κέντρο επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ) του Πανεπιστημίου Κρήτης διοργανώνει επιμορφωτικό πρόγραμμα με τίτλο: Ρυθμός και κρουστά στη μαθησιακή διαδικασία.
Σκοπός του προγράμματος
Σκοπός του προγράμματος είναι να αποφέρει σημαντικά περαιτέρω οφέλη στην ποιότητα της διδασκαλίας και στη σχέση εκπαιδευτικού και μαθητή. Θα συμβάλλει στη δημιουργία ισχυρών κινήτρων για ενεργή συμμετοχή των επιμορφωμένων εκπαιδευτικών στη μαθησιακή διαδικασία, αφού ενδυναμώνει την αυτεπάρκεια, έτσι ώστε να θελήσουν να μεταφέρουν την εμπειρία που αποκόμισαν και στους μαθητές τους, χρησιμοποιώντας την ως εναλλακτική διαθεματική μέθοδο διδασκαλίας και ενίσχυσης των παιδιών με μαθησιακά / κοινωνικοσυναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα. Η πολυπολιτισμική διάσταση και η χρήση της μεθόδου αυτής για το άνοιγμα σε νέες «κουλτούρες» και η προαγωγή της κοινωνικής – παιδαγωγικής ένταξης αλλοδαπών μαθητών, αποτελεί για το πρόγραμμα σημαντικό επιμέρους σκοπό.
Μέθοδος υλοποίησης
• σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία
• μελέτη βιβλιογραφίας και οπτικοακουστικού υλικού σε ψηφιακή μορφή (ασύγχρονη εξ αποοστάσεως)
• βιωματικά εργαστήρια (διά ζώσης)
Αναλυτική παρουσίαση διδακτικών ενοτήτων
1. Ανθρωπολογία της μουσικής και μουσική παιδαγωγική: διεπιστημονικοί διάλογοι
2. Εισαγωγή στο σύστημα Konnakol
3. Εσωτερικός ρυθμός – ηχοθεραπεία / ηχοπαιδαγωγική
4. Body Music Percussion και παιδαγωγική Η μουσική, ενώ συνιστά οικουμενικό πολιτισμικό φαινόμενο, δε συνιστά μια παγκόσμια γλώσσα. Εκκινώντας από τη θέση αυτή και μέσα από ποικίλα εθνογραφικά παραδείγματα, θα εξοικειωθούμε με τα εννοιολογικά εργαλεία, τα γνωσιοθεωρητικά μοντέλα και γενικότερα τις σύγχρονες προκλήσεις που θέτει η επιστήμη της ανθρωπολογίας ως προς τη μελέτη της μουσικής, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους συνδιαλέγεται στο πεδίο της παιδαγωγικής σκέψης και πρακτικής. Παρουσίαση και ανάλυση ρυθμών και μουσικών μοτίβων με το καινοτόμο νότιο-ινδικό σύστημα εκμάθησης ρυθμών γνωστό ως Konnakol. Πρόκειται για την τέχνη της φωνητικής εκφοράς ρυθμικών συλλαβών από τη μουσική παράδοση της Ν. Ινδίας. Συνδυάζει την ρυθμική απαγγελία συλλαβών και ταυτόχρονο μέτρημα του ρυθμού με τα χέρια. Επιτρέπει τη σύνθεση, απόδοση και επικοινωνία των ρυθμών. Είναι μια ελκυστική μορφή τέχνης για όλους τους μουσικούς και τους τραγουδιστές που τους ενδιαφέρει να αυτοσχεδιάζουν με τη φωνή τους, να εξελίσσουν την αίσθηση της ρυθμικής πολυπλοκότητας και να διευρύνουν τη γλώσσα ‘scat’(=μίμηση μουσικών οργάνων με τη φωνή). Ανακάλυψη του εσωτερικού ρυθμού. Εξοικείωση με ιδιόφωνα όργανα. Εξοικείωση με ποικίλα κρουστά μουσικά όργανα με έμφαση στα framedrums, τη στάμνα (udu), το cajon το νταούλι Κρήτης (τουμπάκι), τα σείστρα και τα shakers. Η διαδικασία αναπτύσσει τη σωματική συνείδηση, τη σχέση με τον χώρο, το συντονισμό, την αίσθηση του ρυθμού, την ευχέρεια στις κινήσεις και τον αμοιβαίο συγχρονισμό
5. Διδασκαλία τεχνικών σε ποικίλα κρουστά μουσικά όργανα .
6. Απόδοση μουσικού κειμένου με προηχογραφημένο υλικό Με την κατάκτηση βασικών τεχνικών παιξίματος ο συμμετέχων μαθαίνει να αποδίδει το εκάστοτε μουσικό κείμενο, λαμβάνοντας υπόψη του ότι κάθε μουσικό ιδίωμα έχει δικό του λεξικό, γραμματική, προφορά, άρθρωση και σύνταξη.
7. Παρουσίαση και ανάλυση διαφορετικών μουσικών στυλ από την λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου
8. Ρυθμός και Κίνηση (χορός) Κατανόηση του ρόλου του ρυθμού και των κρουστών. Απόκτηση διαπολιτισμικής κουλτούρας και γνώσης μέσα από μουσικά ιδιώματα από την ευρύτερη Ανατολική λεκάνη της Μεσογείου. Οι συμμετέχοντες/ουσες κατασκευάζοντας τα δικά τους όργανα, αντιλαμβάνονται και εξερευνούν μόνοι/ες τις ιδιότητες του ήχου, αποκτούν μουσικές, αλλά και κατασκευαστικές δεξιότητες, αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα και εξάπτουν τη φαντασία τους. Η τέχνη της ένταξης σε ποικίλα μουσικά σύνολα μέσα από την σύμπραξη με διακεκριμένους μουσικούς.
9. Κατασκευή οργάνων από ανακυκλώσιμα υλικά (upcycling)
10. Εμπειρία της μουσικής πράξης, ένταξη σε μουσικό σύνολο
Ε. Σειραγάκης
Δείτε το βιογραφικό του ΕΔΩ
Εκπαιδευτές
Εμμανουήλ Σειραγάκης: επιστημονικός υπεύθυνος
Γιάννης Παπατζανής: ιδέα, διδασκαλία, σχεδιασμός & συγκρότηση εκπαιδευτικής ύλης, καλλιτεχνική επιμέλεια
Ανθή Φουρκή: διδασκαλία, σχεδιασμός & συγκρότηση εκπαιδευτικής ύλης
Κατερίνα Λακιωτάκη: διδασκαλία & συγκρότηση εκπαιδευτικής ύλης
Φωτεινή Ρεράκη: διδασκαλία ανθρωπολογίας της μουσικής
Γιώργος Ζαχαριουδάκης: εθνομουσικολογική ανάλυση σε ποικίλα μουσικά ιδιώματα
Εμμανουήλ Σειραγάκης: επιστημονικός υπεύθυνος